29 آذر 1395

شب يلدا

 
 

شب یلدا همیشه جاودانی است
زمستان را بهارزندگانی است

شب یلدا شب فر و کیان است
نشان ازسنت ایرانیان است

شب یلد ا و وصف بی مثالش
خداوندا مخواه ،هرگز زوالش

شب یلدا فراتر از همه شب
نبینم هیچ کس افتاده در تب

شب یلدا زحزن و غم مبراست
بساط شادمانی ها مهیاست

شب یلدا بیا روشن روان شو
به نزد شاعران همزبان شو

شب یلدا شب سال است ای دل
مرا در انجمن ، شعراست محمل

شب یلدا بلند است و یگانه
نمی گیرد دلم هرگز بهانه

شب یلدا کنار دوستان باش
برای ما گلی ازبوستان باش

شب یلدا به آجیل و ترانه
بساط میوه ها در کنج خانه

شب یلدا ، انار و هندوانه
غذا سبزی پلو، ماهی بهانه

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

21 آذر 1395

چگونه تحقيق کنيم؟

 

چگونه تحقیق کنیم؟

نحوه ی انتخاب روش و طراحی صحیح انجام هر تحقیق که منجر به عملیاتی شدن ماحصل آن و یا حل یک مشکل خاص گردد، بسیار مهم است. برای انجام یک تحقیق و یافتن پاسخ سوال یا حل مشکل خاص، انجام یک فرآیند سیستماتیک که شامل دقت در جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل دقیق آن ها می باشد ، لازم است.

فرآیند تحقیق :

فرآیندی که برای انجام تحقیق موضوع مشخصی صورت می گیرد، بایستی طبق برنامه ریزی و مرحله به مرحله انجام پذیرد . به نحوی که پژوهشگر پس از رسیدن به پاسخ پرسش های جزیی ، اقدام به یافتن پاسخ سوالات کلی تر کند . از همه مهم تر اینکه فرد محقق در تمام مراحل فرآیند بایستی روی هدف پژوهش تمرکز نموده و آن را مد نظر فعالیت ها قرار دهد . به این ترتیب در روند فرآیند، پرسش های فرعی دیگری نیز پدید آمده و پاسخ دادن به آن ها نیز افزایش یافته و مراحل پژوهش توسعه پیدا می نماید. محقق برای ورود به فرآیند تحقیق بعد از یافتن پرسش علمی یا تعیین موضوع تحقیق و هدف پژوهش ، بایستی برنامه ریزی ، طراحی ، جمع آوری اطلاعات و در نهایت تجزیه و تحلیل آن ها را بداند. در این صورت است که محقق می تواند به فعالیت های پژوهشی خود امیدوار باشد.

 پژوهشگر باید برای رسیدن به هدف تحقیق در بین روش های مختلف کیفی و کمی ، بهترین رویکرد را انتخاب نماید . (منبع : Leedy, P.D. & Ormrod, J. E. (2010) Practical Research: Planning and Design, Ninth Edition, Published by Merrill. )

 نگاشتن یک مقاله ی علمی ، نوعی از تحقیقات و پژوهش های رایج می باشد. بنابراین یکی از روش های شناخت فرآیند صحیح یک تحقیق، مطالعه ی مقالات علمی ، در دسترس و قابل اعتماد است.

نگاشت مقاله :

چرا باید بنویسیم‌ و نحوه ی نوشتن علمی چگونه است؟ مسلماً هر كس‌ برای‌ پاسخ‌ به‌ این‌ سۆال‌، دلایلی‌ را ذكر خواهد كرد كه‌ در مجموع‌ مهمترین ‌آن ها را می‌توان ‌این گونه‌ برشمرد:

  • توسط نوشتن می توان‌ مسائل‌ و مشكلات‌ موجود بیان را بیان کرد.
  •  با نوشتن می توان دانش‌ ، تجربه و تخصص خود و یا افراد دیگر را ارائه نموده و آن ها را ثبت کرد. 
  • با نگاشتن ، علم‌ و عمل به یکدیگر ‌ نزدیک تر می شوند
  • با نوشتن مداوم ، ورزیدگی‌ در نگارش به وجود خواهد آمد.
  • نوشتن می تواند دانسته‌های‌ ذهنی را‌ صیقل‌ داده ‌و سبب رفع‌ نواقص‌ گردد.
  • نگارش صحیح مطالب علمی سبب رشد ایده‌های‌ نو و ایجاد انگیزه‌ پژوهش‌ بیشتر در آن‌ زمینه‌ خواهد گردید.
  • و در نهایت نگارش باعث رشد و گسترش‌ آگاهی‌های‌ انسان‌ می شود.

 

 ملزومات نگارش:

نوشتن‌ نیز مانند هر كاری‌ نیاز به‌ فراهم‌ كردن‌ یك‌سری‌ مقدمات‌ دارد، و مستلزم‌ رعایت‌ برخی‌ نكات‌ و پیشنیازها است‌. اصولاً خلق‌ یك‌ اثر خوب‌ به‌خصوص‌ اگر قرار باشد در قالب‌ مقاله‌، كتاب‌، پایان‌نامه‌ و... باشد نیاز به‌ سرمایه‌گذاری‌ اولیه‌ و برنامه‌ریزی‌ دقیق‌ دارد تا محصولی‌ ارزشمند و قابل‌ رقابت‌ تولید شود. مهم ترین‌ سرمایه‌ برای‌ نوشتن‌، داشتن‌ مطالعه‌ كافی‌ و برخورداری‌ از دانش‌ لازم‌ در حوزه‌ موضوعی‌ مورد علاقه‌ است‌.

 برای‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ دو صورت‌ می‌توان‌ عمل‌ كرد.

 روش‌ اول این‌ است‌ كه‌ بخواهیم‌ ابتدا در یك‌ حوزه‌ در باره ی موضوعی‌ تحقیق‌ كنیم‌ و بر اساس‌ نتایج‌ و یافته‌های‌ تحقیق‌ ، مقاله‌ بنویسیم‌.

روش دوم این‌ كه‌ مستقیماً موضوع‌ یا مقوله‌ای‌ را به‌ قصد تهیه‌ مقاله‌ انتخاب‌ كنیم‌ و در آن‌ زمینه‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ كنیم‌. برای‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ این‌ روش‌ می‌توان‌ با مطالعه‌ منابع‌ دایره‌المعارفی‌ شروع‌ كرد. سپس‌ با جستجو در بانك‌های‌ اطلاعاتی‌، ‌ و استفاده‌ از کتاب های شناسایی شده ، می‌توان‌ كتاب‌های‌ تخصصی‌ و منابع‌ اطلاعاتی‌ دیگر از قبیل‌ مقاله‌، پایان‌نامه‌ و... را گردآوری‌ كرد. پس‌ از گردآوری‌ منابع‌ اطلاعاتی‌، ابتدا سرفصل‌ها و مندرجات‌ آن ها مرور شود. پس‌ از آن‌ بخش‌های‌ مهم‌ و مرتبط‌ به‌دقت‌ مورد مطالعه‌ قرار گرفته‌ و از نكات‌ مهم‌ یادداشت‌برداری‌ شود.

 انواع‌ مقاله

مقالات‌ را از چند دیدگاه‌ می‌توان‌ دسته‌بندی‌ كرد. یكی‌ از این‌ دسته‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس‌ محتوای‌ اطلاعات‌ مقاله‌ باشد كه‌ از این‌ منظر مقالات‌ به‌ انواع‌ تحقیقی‌، تحلیلی‌، مروری‌ و گردآوری‌ تقسیم‌ می‌شوند:

- مقاله تحقیقی‌ (پژوهشی‌): برگرفته‌ از تحقیقی‌ است‌ كه‌ به‌تازگی‌ پایان‌ یافته‌ است‌ و چون‌ متكی‌ بر یافته‌های‌ تحقیقاتی‌ است‌، گزارش‌ تحقیق‌ نیز به‌ آن‌ گفته‌ می‌شود.

 - مقاله تحلیلی‌ یا‌ مقاله‌ نظری‌ ، مقاله‌ای‌ است‌ كه‌ نگارنده‌ با استفاده‌ از منابع‌ پژوهشی‌ قبلی‌، نظریه خاصی‌ را در حوزه كار خود مطرح‌ می‌نماید. در این‌ نوع‌ مقاله‌ نویسنده‌ ممكن‌ است‌ نظریه‌های‌ قبلی‌ را گسترش‌ دهد، آن ها را با استفاده‌ از شواهد توسعه داده و به‌شكل‌ دیگری‌ بیان‌ كند یا آن ها را مورد تأمل‌ قرار دهد.

- مقاله مروری‌، این‌ مقاله‌ به‌ تحلیل‌ كلان‌ و ارزیابی‌ و تحلیل‌ نوشته‌هایی‌ می‌پردازد كه‌ قبلاً منتشر شده‌ است‌. نگارنده ی‌ مقاله‌ مروری‌ از طریق‌ مقوله‌بندی‌، یكپارچه‌سازی‌، و ارزشیابی‌ متون‌ منتشر شده پیشین‌، سیر پیشرفت‌ پژوهش‌های‌ جاری‌ را در جهت‌ روشن‌ ساختن‌ مسئله‌ای‌ مشخص‌ دنبال‌ می‌كند.

- مقاله‌ گردآوری ‌نیز‌ صرفاً به‌ گردآوری‌ و انعكاس‌ نقطه‌ نظرهای‌ مختلف‌ مندرج‌ در نوشته‌های‌ مرتبط‌ با موضوعی‌ خاص‌ می‌پردازد و در واقع‌ كار تازه‌ای‌ را عرضه‌ نمی‌كند. تفاوت‌ آن‌ با مقاله‌ تحلیلی‌ این‌ است‌ كه‌ به‌ ارائه‌ نظریه‌ جدیدی‌ منتهی‌ نمی‌شود و نیز با مقاله‌ مروری‌ این‌ تفاوت‌ را دارد كه‌ الزاماً به‌ سنجش‌ و ارزیابی‌ كلیه‌ آثار قبلی‌ نمی‌پردازد.

 البته‌ علاوه‌ بر انواع مقاله های ذكر شده‌، ‌ گونه های دیگری‌ از نوشته‌ها نیز وجود دارند که بیشتر در مجلات عادی منتشر می گردند.

با توجه‌ به‌ این كه‌ نوشته‌ حاضر بیشتر بر مقاله‌ تحقیقی‌ تأكید دارد ، لازم‌ است‌ ابتدا اجزاء مقاله‌ تحقیقی‌ و در ادامه‌ شیوه‌ نوشتن‌ این‌گونه‌ مقاله‌ها مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار گیرد.

اجزاء مقاله:

1 -عنوان:

عنوان‌ هر اثر جلوه‌ای‌ از هویت‌ آن‌ اثر است‌؛ خواه‌ اثر هنری‌ باشد یا علمی‌. عنوان‌ در واقع  مطالب‌ متن‌ به صورت کاملا فشرده است‌. عنوان‌ باید مختصر، گویا و جذاب‌ باشد تا بتواند علاوه‌ بر ایجاد انگیزه‌ مطالعه‌ در خواننده‌، او را در انتخاب‌ مقاله‌ مورد نیازش‌ راهنمایی‌ كند.

 2 -چكیده: ‌

چكیده‌ خلاصه‌ كوتاهی‌ از مقاله‌ همراه‌ با نكات‌ اصلی‌ متن‌ مقاله‌ است‌ و به‌گونه‌ای‌ تنظیم‌ می‌شود كه‌ خواننده‌ را در تصمیم‌گیری‌ برای‌ مراجعه‌ یا عدم‌ مراجعه‌ به‌ اصل‌ مقاله‌ قادر می‌سازد. محتوای‌ چكیده‌ حاوی‌ مطالبی‌ است‌ كه‌ نویسنده‌ مقاله‌ بر آن ها تأكید ورزیده‌ است‌. طول‌ چكیده‌ معمولاً تابع‌ نوع‌ مقاله‌ ‌ است‌.

 3 -مقدمه:

مقدمه‌ سرآغاز هر مطلب‌ یا مبحث‌ است‌ و با اشاره‌ به‌ مسائل‌ و مشكلات‌ موجود در آن‌ زمینه‌، یافته‌های‌ قبلی‌ در باره‌ موضوع‌ مورد بحث‌ را به‌ اختصار شرح‌ می‌دهد و در پایان‌ به‌ ارائه‌ راه‌حل‌ می‌پردازد. درواقع‌ پیوند میان‌ نویسنده‌ و خواننده‌ از طریق‌ مقدمه‌ صورت‌ می‌گیرد و ضروری‌ است‌ كه‌ روان‌ و جذاب‌ باشد.

 4 -متن‌ اصلی:

متن‌ یا بدنه‌ اصلی‌ مقاله‌ شامل‌ اهداف‌، روش‌ كار، پیشینه‌ پژوهش‌، محدودیت‌ها و نارسایی‌ها، یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌ است‌. بنابر این‌ باید پیام‌ اصلی‌ نویسنده‌ را به‌طور مفصل‌ بیان‌ كند به‌ نحوی‌ كه‌ خواننده‌ با مطالعه‌ آن‌ بتواند نتیجه‌ مورد انتظار را دریافت‌ نماید. معمولاً پس‌ از بدنه‌ اصلی‌ مقاله‌، یعنی‌ در پایان‌ مقاله‌ یا تحقیق‌ نتیجه ی اصلی تحقیق که در قسمت های مختلف مقاله از جمله در قسمت چکیده نیز بیان گردیده ، نوشته می شود. آخرین‌ بخش‌ مقاله‌ فهرست‌ مآخذ می‌باشد.

شیوه‌ نوشتن‌ مقاله‌ :

برای‌ نوشتن‌ مقاله‌، باید مراحل‌ و اقداماتی‌ را مرحله به مرحله  طی‌ كنیم‌ كه‌ در این جا به‌ بررسی‌ آن ها می‌پردازیم‌:

1 -مشخص‌ كردن‌ موضوع‌ كلی : داشتن‌ انگیزه‌ لازم‌ برای‌ یافتن‌ موضوع‌ مناسب‌ و توجه‌ به‌ نیازهای‌ جامعه‌ از مسائل‌ مهم‌ در این‌ مرحله‌ است‌.

2-بررسی‌ و تحلیل‌ موضوع‌ به‌لحاظ‌ ارزشمندی‌ وامكان‌پذیری‌:  برای‌ ارزشیابی‌ و امكان‌پذیر بودن‌ نگارش‌ مقاله‌ می‌توان‌ چند سۆال‌ طرح‌ كرد:موضوع‌ مقاله‌ تا چه‌ اندازه‌ ارزشمند و بدیع‌ است‌؟ از چه‌ جنبه‌ای‌ و برای‌ چه‌ كسانی‌ مفید خواهد بود؟ آیا تهیه‌ چنین‌ مقاله‌ای‌ امكان‌پذیر است‌ و موانع‌ ومشكلات‌ احتمالی‌ انجام‌ كار كدام‌ است‌؟ در صورتی‌ كه‌ بتوانیم‌ برای‌ این‌ پرسش‌ها پاسخی‌ مناسب‌ بیابیم‌، طبیعتاً مراحل‌ نوشتن‌ آسانتر خواهد بود.

3 -طرح‌ریزی‌ مقدماتی‌ و تدوین‌ ساختار كلی: تهیه‌ فهرست‌ مقدماتی‌ مطالب‌، تهیه‌ عنوان‌ بخش‌های‌ اصلی‌ و فرعی‌، توجه‌ به‌ هدف‌ و طیف‌ مخاطبین‌، هماهنگی‌ بین‌ ساختار و نوع‌ مقاله‌ و مشورت‌ با افراد صاحب‌نظر از مواردی‌ است‌ كه‌ در این‌ مرحله‌ باید در نظر گرفته‌ شود.

4 -تعیین‌ برنامه‌ زمانی‌ برای‌ انجام‌ كار (مدیریت‌ زمان‌( : زمانبندی‌ مناسب‌ و انجام‌ مرحله‌ به‌ مرحله‌ ی كارها از مسائلی‌ است‌ كه‌ تهیه‌ و تدوین‌ مقاله‌ را در مدت‌ زمان‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌ امكان‌پذیر می‌سازد.

5 -جستجو برای‌ یافتن‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ : منابع‌ اطلاعاتی‌ ‌ پایه ، شامل‌ دایره‌المعارف‌های‌ موضوعی‌، خلاصه‌ مقالات‌ و... می باشند‌.

6 -جستجو برای‌ یافتن‌ اطلاعات‌ مرتبط‌ (تهیه‌ كتاب شناسی‌ مقدماتی‌): پس‌ از مطالعه‌ و بررسی‌ منابع‌ پایه‌، با استفاده‌ از برگه‌دان‌ كتابخانه‌ و یا از طریق‌ جستجو در شبكه‌های‌ اطلاعاتی‌ می‌توان‌ كتاب شناسی‌ اولیه‌ را تهیه‌ و منابع‌ اطلاعاتی‌ تخصصی‌ را شناسایی‌ و گردآوری‌ كرد.

7-مطالعه‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ مهم‌ و مرتبط‌ برای‌ محدود و مشخص‌ كردن‌ موضوع‌ و رویكرد مقاله‌.

 با مطالعه‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ اصلی‌ و كلیدی‌ می‌توان‌ دامنه‌ موضوعی‌ را مشخص‌ كرد. علاوه‌ بر این‌ اعتبار و غنای‌ مقاله‌ بستگی‌ به‌ منابعی‌ دارد كه‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد.

8 -مطالعه‌ عمیق‌ منابع‌ گردآوری‌ شده‌ و یادداشت‌برداری‌ هدفمند.

9-مرتب‌ كردن‌ یادداشت‌ها بر اساس‌ فهرست‌ مطالب‌ و بازنگری‌ و پالایش‌ آن ها.

10 وشتن‌ متن‌ مقاله‌ (نسخه‌ اولیه‌:( بهتر است‌ نوشتن‌ مقاله‌ با مطالب‌ ساده‌تر شروع‌ و از حجیم کردن نوشته ها‌ خودداری‌ شود. توجه‌ به‌ هدف‌، ساختار و مخاطب‌ و رعایت‌ انسجام‌ و پیوند منطقی‌ میان‌ بخش‌ها و پاراگراف‌ها و رعایت‌ آیین‌ نگارش‌ صحیح‌ از نكات‌ مهمی‌ است‌ كه‌ نویسنده‌ مقاله‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ كند.

11-مرور متن‌ اولیه‌ و اصلاح‌ آن‌ (تهیه‌ نسخه‌ دوم‌): پیشنهاد می شود كه‌ پس‌ از آماده‌ شدن‌ نسخه‌ اولیه‌، یك‌ یا چند روز مقاله‌ را كنار بگذاریم‌ و پس‌ از آن‌ به‌ بررسی‌ و مرور مقاله‌ بپردازیم‌. هنگام‌ بررسی‌ مقاله‌ باید جملات‌ و پارگراف‌های‌ غیر ضروری‌ حذف‌ شوند و نكات‌ مهم‌ مقاله‌ در مقایسه‌ با مقالات‌ دیگر برجسته‌ شود. توالی‌ و ترتیب‌ مطالب‌ به‌ درستی‌ كنترل‌ شود.

-12 مشورت‌ با افراد متخصص‌ و صاحب‌نظر و اصلاح‌ نهایی‌ مقاله.

‌-13تهیه‌ و تدوین‌ چكیده‌، كلیدواژه‌، مقدمه‌ و فهرست‌ مآخذ و در پایان‌ تهیه‌ نسخه‌ نهایی‌ مقاله : نكته‌ قابل‌ تأمل‌ در این‌ مورد این‌ است‌ كه‌ تمام‌ موارد ذكر شده‌ در این‌ بند باید پس‌ از اتمام‌ نوشتن‌ متن‌ اصلی‌ صورت‌ گیرد، و در واقع‌ چكیده‌ برگرفته‌ از كل‌ متن‌ است‌، و مقدمه‌ بر اساس‌ متن‌ نوشته‌ شده‌ تهیه‌ ‌گردد، در حالی‌كه‌ گاهی‌ اوقات‌ برخی‌ افراد در پاسخ‌ به‌ فراخوان‌ مقالات‌ سمینارها و كنفرانس‌ها ابتدا چكیده‌ یا خلاصه‌ مقاله‌ خود را تهیه‌ و ارسال‌ می‌كنند و اگر چكیده‌ مقاله‌ مورد قبول‌ برگزار كنندگان‌ واقع‌ شد اقدام‌ به‌ تهیه‌ متن‌ كامل‌ مقاله‌ می‌كنند كه‌ این‌ كار مسلماً به ساختار و محتوای‌ مقاله‌ لطمه‌ خواهد زد. همچنین‌ در خصوص‌ فهرست‌ مآخذ باید توجه‌ داشت‌ كه‌ یكی‌ از اصول‌ اخلاقی‌ و مهم‌ در نگارش‌، استناد به‌ منابع‌ و مآخذی‌ است‌ كه‌ در حین‌ كار مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. استناد و ذكر منابع‌ مورد استفاده‌ علاوه‌بر ارج‌ نهادن‌ به‌ آثار دیگران‌، باعث‌ افزایش‌ اعتبار و ارزش‌ اثر خواهد شد.

-14 انتخاب‌ مجله‌ مناسب‌ و ارسال‌ مقاله‌ برای‌ چاپ‌ و انتشار آن‌ : توجه‌ به‌ سابقه‌، درجه‌ اعتبار ( علمی‌- پژوهشی‌، ترویجی‌ و...) و خط‌مشی‌ مجله‌ (گرایش‌ موضوعی‌)، مدت‌ زمان‌ انتظار برای‌ چاپ‌ مقاله‌، از نكاتی‌ است‌ كه‌ هنگام‌ انتخاب‌ مجله‌ باید مد نظر گرفته‌ شود.

 

 

 
مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

4 آذر 1395

شرح شهادت امام رضا«ع» در منابع اسلامي

 

در روايتي از اباصلت آمده است: «مأمون، امام رضا (ع) را فراخواند و آن حضرت را مجبور كرد از انگور بخورد. آن حضرت به واسطه آن انگور مسموم شد.»


درباره نحوه شهادت امام رضا (ع(، بيشتر عالمان شيعه و همچنين تعداد زيادي از علماي اهل سنت، قائل هستند كه آن حضرت مسموم و شهيد شده است. البته درباره عامل شهادت امام هشتم، اختلاف‌نظرهايي وجود دارد؛ اما قول مشهور اين است كه آن حضرت، توسط «مأمون خليفه عباسي مسموم و به شهادت رسيد.»


برخي از علماي اهل سنت بر اين نظرند كه مأمون، امام رضا (ع) را مسموم نكرده است و براي اين گفته خود دلائلي هم ذكر مي‌كنند. از جمله آن دلائل اين است كه مأمون دختر خود را به همسري امام جواد (ع) درآورد. مأمون به برتري امام رضا (ع) در برابر علما استدلال مي‌كرد. بعد از درگذشت امام رضا (ع) مأمون بسيار ناراحت و غمگين بود و...
در ادامه خواهيم گفت كه به هيچ يك از دلائل در اين رابطه نمي‌توان استناد كرد.


همچنين عده‌اي از علماي اهل سنت نيز بر اين باورند كه امام رضا (ع) مسموم شده است و عامل جنايت، عباسيان اما شخصي غير از مأمون، بوده است. براي مثال؛ ابن‌جوزي مي‌گويد: «وقتي عباسيان ديدند خلافت از دست آنها خارج شد (به واسطه ولايت‌عهدي) و به دست علويان افتاد، امام رضا (ع) را مسموم كردند.» اين قول نيز چندان صحيح به نظر نمي‌رسد؛ زيرا «بيشتر مورخان و راويان اجماع دارند كه مأمون سم را به امام (ع) داده نه غير او.»


همچنين روايات مستندي از امام رضا (ع) وارد شده است كه در آن، حضرت شهادت خود را پيش‌گويي كرده و عامل اين جنايت را مأمون دانسته است. امام رضا (ع) به هرثمة بن اعين مي‌گويد: «موقع مرگ من فرا رسيده است. اين طاغي (مأمون) تصميم گرفته مرا مسموم كند...»


عده‌اي از پژوهشگران معتقدند كه شورش عباسيان در بغداد و تصميم مأمون براي حضور در اين شهر، سبب شد تا اطرافيان اين خليفه به وي هشدار دهند كه در نبود وي و حضور وليعهد ـ كه منظور امام رضا (ع) بود ـ كار حكومت به مشكل برخواهد خورد و به همين دليل، مأمون، امام رضا (ع) را به شهادت رساند.
به نظر مي‌رسد انگيزه اصلي مأمون در به شهادت رساندن امام رضا (ع) همين مطلبي باشد كه ذكر شد. چرا كه قيام عباسيان در بغداد جز به خاطر ترس از روي كار آمدن علويان نبوده است.

 

طبري مي‌نويسد: «مأمون نامه‌اي به بني‌عباس در بغداد نوشت و مرگ علي بن موسي (ع) را به آنان اعلام كرد و از آنان خواست كه به اطاعت او درآيند؛ زيرا دشمني آنان با او جز با بيعت وي با علي بن موسي (ع) نبوده است.»

 

از ديگر موجباتي كه مورخان در قتل امام رضا (ع) ذكر كرده‌اند، كينه‌اي مي‌دانند كه مأمون از امام رضا (ع) به دل گرفته بود. طبرسي مي‌نويسد: «علتي كه موجب شد مأمون، امام رضا (ع) را به شهادت برساند، اين بود كه آن حضرت بي‌محابا (و بدون ترس) حق را در برابر مأمون اعلام مي‌كرد. در بيشتر موارد در مقابل او قرار مي‌گرفت كه موجب عصبانيت و كينه او مي شد..»


همانگونه كه بيان شد، از نظر روايات شيعي، شكي نيست كه مأمون، حضرت رضا (ع) را مسموم كرد. اما اينكه كيفيت اين عمل چگونه بوده است، چند نوع روايت وجود دارد كه به آنها اشاره مي‌كنيم.


روايتي را شيخ مفيد از عبدالله بن بشير نقل كرده كه عبدالله گفت: «مأمون به من دستور داد كه ناخن‌هاي خود را بلند كنم ... سپس مرا خواست و چيزي به من داد كه شبيه تمر هندي بود و به من گفت: اين را به همه دو دست خود بمال ... سپس نزد امام رضا (ع) رفت و به من دستور داد كه انار براي ما بياور. من اناري چند حاضر كردم و مأمون گفت: با دست خود آن را بفشار.

 

من فشردم و مأمون آن آب انار را با دست خود به حضرت خورانيد و همان سبب مرگ آن حضرت شد و پس از خوردن آن آب انار، دو روز بيشتر زنده نماند.»


روايت ديگري را شيخ مفيد از محمد بن جهم ذكر كرده كه مي گويد: «حضرت رضا (ع) انگور دوست مي‌داشت. پس قدري انگور براي حضرت تهيه كردند. در حبه‌هاي آن به مدت چند روز سوزن‌هاي زهرآلود زدند. سپس آن سوزن‌ها را كشيده و نزد آن بزرگوار آوردند ... آن حضرت از آن انگورهاي زهرآلود بخورد و سبب شهادت ايشان شد«.



بعد از شهادت امام رضا (ع) شيعيان، بدن شريف آن حضرت را در خراسان تشييع كردند. اين تشييع جنازه به حدي پر شور بود كه تا آن زمان مثل آن ديده نشده بود. همه طبقات در تشييع جنازه امام حاضر شدند. آن امام همام، در سال 203 قمري در شهر طوس به خاك سپرده شد و بارگاه عظيمش امروز ميزبان صدها هزار عزادار است، در حالي كه هيچ نشاني از خلافت پهناور مأمون وجود ندارد.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

25 آذر 1394

گذري بر سيره پيامبر (ص)

گذری بر سیره پیامبر صلی الله

«سلوک اجتماعی» دفتری تازه از درس گفتارهای سید مجتبی حسینی با موضوع واکاوی رفتار و سیره پیامبر اکرم (ص) است.

 
سلوک اجتماعی

 

سلوک اجتماعی/ نویسنده: سید مجتبی حسینی.

حسینی پس از واکاوی سیره و رفتار پیامبر در زندگی شخصی خود در قالب کتاب «سلوک فردی» که با سبکی منحصر به فرد نوشته شده بود در این اثر به موضوع رفتارها و حرکات اجتماعی پیامبر با تکیه بر احادیث و روایات و نیز آیات قرآن کریم پرداخته است.
در سبک روایی سید مجتبی حسینی در این کتاب و در حرکتی تازه و بدیع، از توضیح و تفسیر و تحلیل گفتار ها و رفتار های پیامبر اکرم (ص) پرهیز شده است و در مقابل نویسنده سعی کرده با اتخاذ رویکردی عمومی به معرفی برخی صفات اخلاقی و آداب پیامبر اکرم (ص) در رفتارها و کنش های اجتماعی آن بپردازد.
حسینی در مقدمه این کتاب و در شرح این رویکرد خود به این موضوع اشاره داشته است که علت دور شدن از رویکرد تحلیل و تفسیر رفتار پیامبر اکرم (ص) و اتخاذ شیوه تفسیری تازه در این اثر به دلیل این است که مخاطب در روش تحلیل تنها از زاویه ای خاص به یک موضوع وارد شده و از سایر زوایای ممکن برای تحلیل رفتار حضرت ختمی مرتبت دور می ماند.
با این رویکرد سید مجتبی حسینی کتاب خود را اثری در راستای واکاوی رفتار پیامبر اکرم (ص) در موضوعاتی چون آداب سفر، تواضع, رفتار با اصحاب، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و مردمی بودن عنوان داشته است که با نگاهی عمومی و همه فهم گردآوری و تدوین شده است.
حسینی با چنین رویکردی در نخستین بخش از کتاب خود به سراغ بررسی رفتار پیامبر خاتم با اقشار مختلف مردم رفته است و به ترتیب خانواده و اقوام، اصحاب، نیازمندان، فضلا و بزرگواران, کودکان، خطاکاران و غیر مسلمین را از این منظر در سیره رفتاری ایشان مورد بازخوانی قرار داده است.

 تسلط نویسنده بر احادیث و روایات، منجر به خلق متنی از سوی او شده است که در آن میان عبارات درج شده توسط حسینی و متن احادیث تلفیق شده با متن، پیوستگی قابل توجهی به وجود آمده و به هیچ عنوان مخاطب با گسستگی روایی و محتوایی در متن مواجه نیست

کتاب اما در ادامه متن خود به موضوع بازخوانی گزیده ای از کردار اجتماعی پیامبر اکرم (ص) توجه نشان داده است و در این زمینه موضوعاتی مانند نماز، سفره و غذا، جنگ و معاشرت را از نگاه گذرانده است.
بخش دیگری از این کتاب به موضوع نگاه به گزیده ای از صفات و اخلاق حسنه پیامبر اکرم (ص) توجه نشان داده است و رفتار هایی از قبیل تعهد، امانت داری، حیا، مدارا، صبر، تحمل و مردم داری را مورد توجه خود قرار داده است.
یکی از نکات قابل توجه این کتاب متن بسیار ساده و روان آن است که با بهره گیری از عبارات و افعالی بسیار ساده و قابل درک برای عموم مخاطبان خلق شده است. از سوی دیگر تسلط نویسنده بر احادیث و روایات، منجر به خلق متنی از سوی او شده است که در آن میان عبارات درج شده توسط حسینی و متن احادیث تلفیق شده با متن، پیوستگی قابل توجهی به وجود آمده و به هیچ عنوان مخاطب با گسستگی روایی و محتوایی در متن مواجه نیست.
لازم به یادآوری است مهندس سید مجتبی حسینی، متولد سال ۱۳۳۸ شمسی، تحصیلات حوزوی خود را از سال دوم راهنمایی آغاز کرد و در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد رسید. وی همچنین به طور هم زمان کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و پس از آن کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد فلسفه علم را نیز به پرونده علمی خود افزود. از این مهندس اسلام شناس تا کنون بیش از ۲۰ تألیف در حوزه دین پژوهی و بیش از هزار ساعت سخنرانی منتشر شده است.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

17 آذر 1394

کتاب هاي تزئيني

کتاب‌های تزئینی

برای تهیه کتاب‌های بزرگ باید ناشران معروف و معتبر را شناخت و آثار چاپ شده توسط آنان را برای فرزندان و دیگران، تهیه کرد.
استفاده تزیینی و آرایشی از کتاب، گر چه باعث تأسف است، چون بیانگر آراستگی و ارزش آن در جامعه است. افرادی یافت می‌شوند که بدون توجه به محتوای کتاب و نیاز به آن، فقط به خاطر ویژگی‌های ظاهری بعضی از کتاب‌ها مثل زیبایی و خوشرنگی آن را برای استفاده در کتابخانه‌های منازل خریداری می‌کنند. این‌گونه کتاب‌ها، مانند کلکسیون‌ها و مجموعه‌های ارزشمندی است که افزون بر جنبه مادی، برخوردار از هنر و زیبایی است؛ گر چه همان‌طور که گفتیم بیشتر باید به محتوا و پیام کتاب‌ها توجه داشت.
در دنیا روش‌هایی پیش‌بینی شده تا کتابخوانی در میان مردم رایج شود و در هر فرصتی کتاب بخوانند. شاید فلسفه چاپ کتاب‌های جیبی همین باشد. هر قدمی که مردم را به کتابخوانی تشویق بکند، ارزشمند است، مثلاً برگزاری نمایشگاه‌های دایمی کتاب و مسابقه کتابخوانی
مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

10 آذر 1394

"من کتاب مي خوانم"

رادیو ایران، کمپین «من کتاب می خوانم» را راه اندازی کرد

بهنام احمدپور- مدیر رادیو ایران - درباره علت و اهداف راه اندازی کمپین «من کتاب می خوانم» گفت: با توجه به پایین بودن میزان کتابخوانی در ایران نسبت به نُرم جهانی، گروه فرهنگ رادیو ایران تصمیم گرفت تا یک کمپین کتابخوانی راه بیاندازد.
احمدپور ادامه داد: ما به نوعی از این موضوع دلخور هستیم که چرا در آمارهای جهانی، میزان کتابخوانی در کشور ما پایین تر از نُرم جهانی است و متاسفانه اغلب ما دلخوری خودمان را در این زمینه به کلمات خلاصه می کنیم و کمتر اقدام عملی انجام می دهیم.
مدیر رادیو ایران با بیان اینکه یکی از پارامترهای ارزیابی توسعه یافتگی کشورها میزان مطالعه آن کشور است، ادامه داد: شایسته کشور و مردم ما با این سابقه طولانی در ادبیات، کتابخوانی و فرهنگ نیست که تنها چند دقیقه مطالعه در طول روز داشته باشیم؛ البته در سال های اخیر بحث رسانه های متعددی که وارد زندگی افراد شده، عرصه را بر کتاب خوانی تنگ کرده است.
احمدپور درباره ساختار کمپین «من کتاب می خوانم» توضیح داد: در حال حاضر به این شیوه عمل می کنیم که هر کسی بخشی (از یک پاراگراف تا یک صفحه) از کتابی را که دوست دارد یا آخرین کتابی که خوانده است را برای شنوندگان رادیو ایران می خواند و فایل صوتی را برای ما ارسال می کند تا پخش کنیم؛ البته علاقه مندان می توانند از طریق نامه و سایت رادیو ایران نیز متن مورد نظرشان را ارسال کنند.
او با اشاره به میزان بالای استقبال مخاطبان از کمپین «من کتاب می خوانم» افزود: در این مدتی که فعالیت مان را آغاز کرده ایم، علاوه بر افرادی که در حوزه فرهنگ و اندیشه کار می کنند، گروه های صنفی و شغلی که کمتر احساس می شود با فرهنگ کتابخوانی سر وکار داشته باشند نیز به طور مداوم با رادیو ایران تماس می گیرند و در این کمپین مشارکت می کنند.

احمد پور درباره ساختار کمپین «من کتاب می خوانم» توضیح داد: در حال حاضر به این شیوه عمل می کنیم که هر کسی بخشی (از یک پاراگراف تا یک صفحه) از کتابی را که دوست دارد یا آخرین کتابی که خوانده است را برای شنوندگان رادیو ایران می خواند و فایل صوتی را برای ما ارسال می کند تا پخش کنیم؛ البته علاقه مندان می توانند از طریق نامه و سایت رادیو ایران نیز متن مورد نظرشان را ارسال کنند

احمدپور در پایان سخنانش از تمام کسانی که به فرهنگ کشورشان علاقه مند هستند دعوت کرد تا در کمپین «من کتاب می خوانم» شرکت کنند و گفت: فارغ از رادیو ایران این موضوع یک بحث ملی است. همه باید کمک کنیم تا فرهنگ کتابخوانی در جامعه شکل بگیرد و رتبه ایران در کتاب خوانی را نسبت به نرم جهانی افزایش دهیم.
کمپین «من کتاب می خوانم» که از چهارشنبه، 20 آبان آغاز شده است تا 25 آذر (روز پژوهش) ادامه خواهد داشت. شنوندگان و مخاطبان رادیو ایران می توانند یک صفحه از کتاب مورد علاقه خود را بخوانند و فایل صوتی خود را به نشانی سایت رادیو ایران www.radioiran.ir و کانال تلگرام:@radioiranir ارسال کنند. فایل های صوتی هر شب در برنامه «کافه هنر»ساعت 8 از آنتن رادیو ایران پخش می شود و شنوندگان می توانند صدای خود را بشنوند.

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

3 آذر 1394

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

24 آذر 1393

هفته پژوهش گرامي

روز پژوهش

 

روز پژوهش

تعريف پژوهش:

پژوهش، به معناي عام، بررسي يا كاوشي سخت كوشانه و به معناي خاص، تحقيق و تجربه‌اي جامع با هدف‌ كشف واقعيت‌هاي نو و تفسير درست اين واقعيت‌ها، تجديد نظر در نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين پذيرفته شده در پرتو واقعيت‌هاي كشف شده و به كارگيري عملي نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين جديد است. در معنايي ديگر، پژوهش فرايند رسيدن به راه حل‌هاي قابل اطمينان از طريق گردآوري، تحليل و تفسيرداده‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده و نظام‌منداست.

 

اهميت پژوهش:

پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعة همه جانبة يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است. بنابر اين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يکي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود. موفقيت در تمام فعاليت‌هاي مربوط به توسعه از جمله صنايع، کشاورزي و خدمات به نحوي به گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي بستگي دارد. پژوهش يکي از محورهاي مهمي است که ضامن پيشرفت و توسعة پايدار در هر کشور به شمار مي‌آيد. اگر پژوهشي صورت نگيرد، دانش بشري افزايش نخواهد يافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشي نيز از پويايي و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاين رو يكي از عوامل اساسي پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پيشرفت و توسعه، ارتباط مستقيمي با تحقيقات علمي دارد و رشد و توسعة كشورهاي پيشرفته در نتيجة سرمايه‌گذاري در بخش پژوهش است. حجم وسيع پژوهش‌هاي علمي در كشورهاي توسعه يافتة صنعتي گوياي اين واقعيت است.

 

منطق پژوهش:

پژوهش، فرايندي منطقي و معقول است كه هدف آن كشف روابط بين پديدارها است. به دليل نظم و ترتيب حاكم بر پديدارها و رويدادها، امكان تنظيم قوانين، اصول و نظريه‌ها در رشته‌هاي گوناگون فراهم شده است و اين قوانين و اصول و نظريه‌ها، به نوبة خود گوياي نظم و همساني موجود در پديده‌هاست.

 

كاركرد پژوهش:

روز پژوهش

– پژوهش دانش نو مي‌آفريند.

-پژوهش امكان كشف كاربرد تازة دانش كهن را فراهم مي‌سازد.

- پژوهش به آموزش بهتر مي‌انجامد، چرا كه دانش نو و برنامه‌هاي آموزشي، مكمل يكديگرند.

- پژوهش مي‌تواند منبع درآمد باشد. پژوهشي كه سرمايه‌اي براي انجام آن در نظر گرفته مي‌شود يك منبع مالي است.

- پژوهش موجب حل مسأله‌ها و تضادهاي جامعه مي‌شود.

-پژوهش به بشر اين توانايي را مي‌دهد كه بهتر با دنياي پيرامون خود رابطه برقرار كند و به اهدافش دست يابد.

-پژوهش موجب پيشرفت جامعه مي‌شود.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ?25 ?آذر از سوي «شوراي فرهنگ عمومي كشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاري شد. وزارت علوم تحقيقات و فناوري نيز از سال ?1379 ?چهارمين هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاري كرد و از سال ?1384? اين نام به «هفته پژوهش و فناوري» تغيير يافت .ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجليل از پژوهشگران برتر، شناسايي و طرح مشكلات و چالش‌هاي پيش روي و ارتقاء سطح پژوهش و فناوري در كشور از جمله اهداف اين اقدام بود. در اين راستا هر سال مراسم هفتة پژوهش با مشاركت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي كشور برگزار مي‌شود. تقدير از مقالات برتر، تقدير از پژوهشگران‌ نمونه، تقدير از مدير تحقيق نمونه، تقدير از پروژه‌هاي برتر و انتشار كارنامه پژوهشي در هر سال از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين هفته است.

مجوعه صداي ماندگار آذر ماه به 25 آذر،روزپژوهش اختصاص يافته است. به اين مناسبت گزيده اي از مصاحبه با شخصيت هاي مبرز در حوزه تحقيقات علمي را عرضه مي نمايد.

 

جمع بندي

موفقيت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند كه با تكيه بر ابتكارات خلاقيت‌هاي به وديعه نهاده شده از سوي خداي متعال در وجود بشر و بهره برداري از قدرت شگرف انديشه آدمي صورت گرفته، فضاي زندگي جديدي را براي انسان‌ها به ارمغان آورده است.

اين فضاي جديد و اين تمدن نوظهور كه خود برخاسته از تعاملات عميق ميان تمدني و ميان فرهنگي است، موجد خواست‌ها، نيازها، انديشه‌ها مسائل و مشكلاتي است كه به نوبه خود توسعه علم و انديشه را مي‌طلبند.

در اين مسير انديشه‌هاي ژرف در قالب پژوهش‌هاي بنيادين صورت بحث پذير به خود مي‌گيرند و دستمايه انجام پژوهش‌هاي كاربردي مي‌شوند تا خواست‌ها و نيازها را پاسخ گويند و راه‌حل‌هاي بهتر و بيشتري براي مسائل و  مشكلات جوامع بشري پيشنهاد كنند و همين جاست كه نقش موثر و سهم بسزاي بخش تحقيقات در روند تحولات جوامع آشكار مي‌شود.‌

تحولات زندگي بشر در قرن بيستم نشان از گسترش روز افزون اهميت علم و تحقيق داشت، به ويژه در نيمه  دوم اين قرن كشورهاي صنعتي و در حال توسعه با آگاهي از نقش پژوهش در خلق فن‌آوري و شتاب‌دهي براي توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقويت و ارتقاي بخش تحقيق نموده اند. از اين روست كه مي‌توان گفت بين پيشرفت بخش تحقيق و شتاب توسعه فراگير و پايدار در هر كشور ارتباط مستقيم برقرار است.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پايدار چنان برجسته و انكارناپذير است كه مي‌توان آن را بدون ترديد نيروي محرك توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سياست و جامعه دانست. اما علي رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهميت مقوله پژوهش، اين حوزه با دشواري‌هاي ساختاري و عملكردي فراواني مواجه است.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

12 آذر 1393

معرفي مختصر از سه کتاب

معرفی مختصر کتابهای «راز دیدار علم»، «عاشورا شناسی» و کتاب «عقیله بنی‌هاشم زینب(س)».

 
«راز دیدار علم»، «عاشورا شناسی» و کتاب «عقیله بنی‌هاشم زینب(س)».

«راز دیدار علم»

کتاب «راز دیدار علم» دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری اثر سید علی اصغر علوی توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

نویسنده در ابتدای کتاب با عنوان «طلیعه‌ای شبیه سلام» آورده است: پیش از این نیز به محضر امام شرفیاب می‌شد، اما وقتی بنا شد خوشه‌چین علم امام صادق شود، حضرت او را قبول نکرد. تا قبل از دیدارعلم، دیدارها با امام داشت؛ اما قصه در دیدن جلوه‌ای از علم امام بود. راهی که "عنوان بصری" طی کرد و رازی که به آن رسید "راز دیدار علم" امام بود، علمی که از چشمه اصلی‌اش می‌جوشید و او که لب‌تشنه این زلال بود، به آن رسید.

آ ن‌چه به جا ماند، جلوه‌ای است از راهی که به همه طالبان راه علم نشان داد و از همه مهم‌تر، نحوه پیمودن این راه «راه ورود به دنیای علم امام.»

در بخشی از حدیث عنوان بصری آمده است:

پرسیدم: ای‌ أبا عبدالله‌! حقیقت‌ عبودیت‌ کدام‌ است‌؟

فرمود: سه‌ چیز است‌: اینکه‌ بنده خدا برای‌ خودش‌ درباره‌ آنچه‌ را که‌ خدا به‌ وی‌ سپرده‌ است‌ مِلکیتی‌ نبیند؛ چرا که‌ بندگان‌ دارای‌ مِلک‌ نمی‌باشند، همه‌ اموال‌ را مال‌ خدا می‌بینند، و در آنجائیکه‌ خداوند ایشان‌ را امر نموده‌ است‌ که‌ بنهند، میگذارند؛ و اینکه‌ بنده خدا برای‌ خودش‌ مصلحت‌ اندیشی‌ و تدبیر نکند؛ و تمام‌ مشغولیاتش‌ در آن‌ منحصر شود که‌ خداوند او را بدان‌ امر نموده‌ است‌ و یا از آن‌ نهی‌ فرموده‌ است‌.

بنابراین‌، اگر بنده خدا برای‌ خودش‌ مِلکیتی‌ را در آنچه‌ که‌ خدا به‌ او سپرده‌ است‌ نبیند، انفاق‌ نمودن‌ در آنچه‌ خداوند تعالی‌ بدان‌ امر کرده‌ است‌ بر او آسان‌ می‌شود. و چون‌ بنده‌ خدا تدبیر امور خود را به‌ مُدبّرش‌ بسپارد، مصائب‌ و مشکلات‌ دنیا بر وی‌ آسان‌ می گردد. و زمانی‌ که‌ اشتغال‌ ورزد به‌ آنچه‌ را که‌ خداوند به‌ وی‌ امر کرده‌ و نهی‌ نموده‌ است‌، دیگر فراغتی‌ از آن‌ دو امر نمی‌یابد تا مجال‌ و فرصتی‌ برای‌ خودنمائی‌ و فخریه‌ نمودن‌ با مردم‌ پیدا نماید.

پس‌ چون‌ خداوند، بنده خود را به‌ این‌ سه‌ چیز گرامی‌ بدارد، دنیا و ابلیس‌ و خلائق‌ بر وی‌ سهل‌ و آسان‌ می گردد؛ و دنبال‌ دنیا به‌ جهت‌ زیاده‌اندوزی‌ و فخریه‌ و مباهات‌ با مردم‌ نمی رود، و آنچه‌ را که‌ از جاه‌ و جلال‌ و منصب‌ و مال‌ در دست‌ مردم‌ می‌نگرد، آنها را به‌ جهت‌ عزّت‌ و علوّ درجه خویشتن‌ طلب‌ نمی‌نماید، و روزهای‌ خود را به‌ بطالت‌ و بیهوده‌ رها نمی‌کند.

و این است‌ اوّلین‌ پلّه‌ از نردبان‌ تقوی‌...»

چاپ اول این کتاب در 145 صفحه منتشر شده است.

«عاشورا شناسی»

کتاب «عاشورا شناسی»، پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع) نوشته محمد اسفندیاری در سه بخش «هدف شناسی قیام، کوفه انتخاب درست امام و دیدگاه گذشتگان» منتشر شد.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «هدفشناسی قیام امام حسین(ع) کمتر در کانون توجه بوده و در حدود 5 کتاب مستق درباره هدف امام از قیام فراهم آمده است. از این کتاب ها، یکی محل اختلاف است و بقیه محل اعتنا نیست...گذشتگان به دلایلی متعدد، از بحث درباره هدف امام حسین(ع) خودداری ورزیدند. البته معاصران ما تا حدودی در پی جبران این کاستی بوده اند...هنگامی که از هدف یا اهداف سخن می رود، اموری چون احقاق حق، ابطال باطل، امر به معروف، نهی از منکر، برپایی عدالت، احیای سنت و اماته بدعت به یاد می آید؛ یعنی مسائلی که در سخنان امام حسین(ع) بدان تصریح شده است؛ اینها اهداف درجه اول آن حضرت است و در آنها هیچ اختلافی نیست. آنچه مورد اختلاف است و موضوع بحث این کتاب، اهداف درجه دوم امام یا برنامه های اوست. یعنی هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه، و از آنجا به کوفه چه بود؛ پرهیز از بیعت یا تشکیل حکومت یا استقبال از شهادت و...»

آنطور که در پشت جلد کتاب آمده است، کتاب عهده‌دار هدف‌شناسی از قیام امام‌حسین ـ علیه‌السلام ـ است، و در پی پاسخ بدین پرسش که هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه، و از آنجا به کوفه چه بود: پرهیز از بیعت، یا تشکیل حکومت، یا استقبال از شهادت، و یا اموری دیگر؟

بر پایه‌ این پژوهش، هفت نظریه درباره‌ هدف آن حضرت وجود دارد: 1. امتناع از بیعت (دفاع)، 2. حکومت ـ شهادت، 3. شهادت عرفانی، 4. شهادت تکلیفی، 5. شهادت فدیه‌ای، 6. شهادت سیاسی و 7. تشکیل حکومت.

پاره‌ اول کتاب در پی تبیین و سنجش این نظریات و تحریر محل نزاع است. در پاره‌ دوم، نویسنده عهده‌دار اثبات این موضوع شده است که رفتن امام حسین به طرف کوفه، اگرچه به قصد تشکیل حکومت، انتخابی درست بود. پاره‌ سوم کتاب به دیدگاه اعلام شیعه درباره‌ی هدف امام حسین، که تأیید نظر مختار نویسنده است، اختصاص دارد.

«عاشورا شناسی» با عنوان فرعی پژوهشی درباره هدف امام حسین(ع) را نشر نی در 350صفحه منتشر شده است.

«عقیله بنی‌هاشم زینب(س)»

«عقیله بنی‌هاشم زینب(س)» عنوان اثر جدیدی است که موسسه بوستان کتاب در راستای نشر آثار آیت‌الله علی کریمی جهرمی به چاپ رسانده است.

در این اثر آمده است: «حضرت زینب کبری(س) ـ عقیله بنی‌هاشم ـ بانوی بزرگواری است که در خانه حضرت فاطمه و امیر مومنان علی(ع) رشد یافت و در صحنه عاشورا، با عمل و کلام خود، رشادت‌های فراوانی از خود بر جای گذاشت و بدین سان در نزد همه حق‌طلبان و آزادی‌خواهان، بانوی نمونه‌ای شناخته شد که مکتب اهل‌بیت(ع) آن را ارائه کرده است.»

در این کتاب درباره چگونگی تولد و تربیت، مقام و منزلت و نیز علم و دانش و مجاهدت‌های عقیله بنی‌هاشم مطالبی ارائه شده است. کتاب «عقیله بنی‌هاشم زینب(س)» در قطع رقعی و با 156 صفحه منتشر شده است.

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

9 آذر 1393

خوراک خوب به بچه هايمان بدهيم

خوراک خوب به بچه‌هایمان بدهیم

با محبوبه نجف خانی از اعضای شورای كتاب كودك

 


محبوبه نجف خانی دانش آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه (دانشگاه علامه طباطبائی کنونی) و از اعضای شورای كتاب كودك و انجمن نویسندگان كودك و نوجوان است. از آثاری که وی ترجمه کرده است می توان به ترجمه آثار رولد دال، مجموعه 15 جلدی مدرسه عجیب و غریب اثر دن گاتمن و مجموعه ماجراهای جودی دمدمی آثار مگان مگ دونالد اشاره کرد.

خوراک خوب به بچه‌هایمان بدهیم

خانم نجف خانی چه معیاری برای انتخاب کتاب های کودک برای ترجمه دارید؟

من سال ها بررس شورای کتاب کودک بودم و 10 سال هم مربی کتابخانی و مشاور تجهیز کتابخانه منطقه یک. با توجه به این تجربه ها سعی می کنم تمام کتاب ها را روز آمد ببینم و در موردشان بخوانم. درسفرهایی که  برای دیدن فرزندانم به خارج کشور می روم، کتاب هایی را جستجو می کنم و با مادرها صحبت می کنم. همه این عوامل و سلیقه خودم، می دانم چه چیزی برای آنها جذاب است. از طرف دیگر ساختار اثر هم برای من مهم است.

کتاب باید درون مایه قوی و حرفی برای گفتن داشته باشد.اثری که انتخاب می کنم برای ترجمه  باید پیامش را غیر مستقیم و درلابه لای داستان  بگوید. با توجه به شرایط اجتماعی  و اینکه بچه های ما خموده تر و افسرده تر هستند، کتاب های طنز کار می کنم که برایشان زنگ تفریح است.

خیلی وقت ها جوایزی که کتاب ها برده اند ملاک انتخابم است. بررس ها و منتقدهای زیادی کتاب را می خوانند و جایزه می دهند. البته ممکن است آن کتاب ها با کودک غربی ارتباط بگیرد یا به هر حال حرف خوبی که  دارد از فصل دهم به بعد بزند. کلا بچه های همه جای دنیا کم حوصله هستند و به صرف اسم کتاب و جایزه آن چیزی را نمی خوانند و دوست دارند از همان فصل اول کتاب برایشان گیرایی داشته باشد. برخی کتاب ها تمام این مشخصات را یک جا دارد. داستان پر مایه، پر ماجرا، طنز قوی، درون مایه قوی و وقتی همه این مشخصات را داشته باشد، آدم فکر می کنه در لاتاری برده است.

 

وضعیت و کیفیت ترجمه کتاب های کودک را چگونه ارزیابی می کنید و چشم انداز آینده را چطور می بینید؟

با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی و اینکه ما هم جزیی از این دهکده جهانی هستیم، ادبیات را هم مثل کالاهای دیگر می توانیم وارد کنیم و ترجمه یکی از راه های واردات ادبیات جهان است. اگر با دقت و وسواس انتخاب بشود مفید هستند چون این آثار بر اساس سلایق کشور های غربی تولید می شود.

 

توجه داشته باشید که شرایط زندگی کودکان ما با شرایط زندگی و فکری کودکان غربی بسیار متفاوت است.

بله. و شاید به همین خاطر کودکان از این ترجمه ها استقبال می کنند چون می توانند در این کتاب ها در فضایی قرار بگیرند که خودشان تجربه نکرده اند اما دوست دارند تجربه کنند. به هر حال ما بسیاری از آثار کلاسیک ها ترجمه کرده ایم هر چند جای خالی بسیاری از آنها هنوز در ادبیات کودک ما خالی است. اما بچه ها حوصله فضاهای قدیمی را ندارند. با توجه به کتاب هایی که ترجمه شده است فکر می کنم خیلی عقب نیستیم. می دانید که در این دوره ریاست جمهوری ارشاد برای خرید کتاب بودجه نگذاشت. در دوره خاتمی خانه ترجمه به مدیریت شادروان حسین ابراهیمی الوند برپا شد که با بودجه ارشاد بهرتین کتاب های به روز دنیا خریداری می شد ودر اختیار مترجمان قرار می گرفت. حتی خیلی از مترجمان تازه کا رو شهرستانی نیز از همین مسیر وارد فضای ترجمه شدند و کارهای خوبی ترجمه کردند. اما با روی کار آمدن احمدی نژاد این دفتر بسته شد و بودجه ها قطع شد. همین باعث شد ناشران با معیارهای خودشان کتاب هایی را وارد کنند و به مترجمان سفارش بدهند. خیلی از مترجمان از کتاب هایی که ترجمه کرده اند رضایت ندارند. من این شانس را داشته ام که به این دام نیفتم و خودم کتاب انتخاب کنم. همیشه معتقد بوده ام خیلی از کتاب های برگزیده سایت آمازون صلاحیت ندارند. مثل کتاب های ترسناک بی محتوا. هر چند من با ژانر وحشت مشکلی ندارم. خودم 15 جلد در جستجوی دلتور را ترجمه کردم که در ژانر ماجراجویی بود و موجودات ترسناک در آن نقش داشتند که نبرد های خیر و شری می کردند. اما به نظرم کسی باید این داستان ها را بنویسد که به تاریخ و افسانه های ممل مختلف آشنا باشد. انتخاب چنین نوشته های باعث الگو سازی می شود. و بههر حال باید قبول کنیم که نویسندههای غربی قدمت بیشترو تبحر زیادتری دارند. در کشور های غیر انگلیسی زبان مثلا در کشور سوئد هم نویسنده های داخلی تعدادشان کم است و چشمشان به بازارهای خارجی است.د نباید تعصب داشته باشیم و بپذیریم که کار آنها بهتر است. چطور است که هری پاتر را همه کودکان دنیا استقبال می کنند؟ بعضی شاید بگویند تبلیغات اما برای خیلی از کارهای دیگر هم تبلیغات می شود و تا این اندازه نمی تواند مرزها را بشکند. پس حتما چیزی در آن هست که همه کودکان دنیا با این کتاب ارتباط می گیرند. در مورد آینده نمی توانم پیش بینی ای داشته باشم چرا که زمان به سرعت حرکت می کند و اگر سابق بر این بیست سال زمان لازم بود تا یک نسل تغییر کند امروز این تغییر دو سال یکبار اتفاق می افتد.

 اگر خوراک خوبی در اختیار بچه ها قرار بگیرد و برنامه مدونی باشد، بچه ها رو به کتابخوانی می آورند. متاسفانه برای مدیریت کتابخانه از مربی پرورشی هایی استفاده می کنند که خودشان به ندرت کتاب کودک خوانده اند و اصلا احاطه ای به ادبیات کودک ندارند

فکر می کنید حجم انبوه ترجمه ها روی تولید داخلی تاثیر منفی گذاشته یا می گذارد؟

اگر کالای بی کیفیت وارد بشود کالای داخلی جای خودش را بهتر پیدا می کند. در مورد کالاهای دیگر هم همینطور است. بچه ها اولین کسانی هستند که با کتاب بی کیفیت قهر می کنندو نباید  شعورشان را دست کم گرفت.البته من همیشه گفته ام ما به نوعی به یک جنگ نابرابر  دست زده ایم. ما مترجمان آثار بهترین نویسندگان دنیا را گلچین وارد می کنیم و نویسندگان ما شاید نتوانند با این آثار رقابت کنند. ولی این هم تا حدی درست است اما در همان سال ها که هری پاتر اینقدر  گل کرده بود و طرفدارهای خودش را داشت، آرمان آرین با سه جلدی "پارسیان و من" جای خودش را باز کرد. بدون این که کسی حامی او باشد، کارش حامی او بود. در صورتی که ناشرش نه در رانت بود و نه ناشر شناخته شده ای. بچه ها این کتاب را پیدا کردند و به هم گفتند و آرمان آرین مطرح شد. همان سال چهار جایزه گرفت. متاسفانه کارهایی که فعلا نوشته می شود به ندرت استقبال می شوند.

 

به عقیده شما با توجه به این که بچه های این نسل اطلاعاتشان را تنها از کتاب دریافت نمی کنند و رسانه های دیگر و آسانتری همچون اینترنت و تلویزیون در اختیار دارند، فکر می کنید اصلا آن اندازه از کتابخوانی  استقبال می کنند؟

غرب رسانه های قوی تری دارد اما بچه هایش کتاب خوان تر از بچه های ما است. برای اینکه از اول ابتدایی هماهنگ با آموزش و پرورش برای کلاس های کتابخوانی برنامه ریزی می کنند. جدید ترین کتاب های روز پرطرفدار جزو برنامه های درسی است که می خوانند و درباره آن حرف می زنند و نقد می کنند. من این سیستم را در منطقه یک پیاده کردم. در ابتدای کار  اصلا مراجعه کننده نداشتیم. وقتی به بچه ها می گفتیم چرا استقبال نمی کنید، می گفتند یک نگاهی به کتابخانه بندازید.  راست می گفتند. کتاب ها همه قدیمی و  بی مصرف بود. هر کسی کتابی که نیاز نداشته به کتابخانه هدیه داده و نتیجه اش انباری از کتاب های به درد نخور بود. بچه  اگر از کتابی خوشش بیاید اصلا از خودش جدا نمی کند. ما کتابخانه را یک سال تعطیل و با جدید ترین کتاب ها تجهیزش کردیم. دلم می خواست می آمدید و استقبال بچه ها را از کتابخانه می دید. اگر خوراک خوبی در اختیار بچه ها قرار بگیرد و برنامه مدونی باشد بچه ها رو به کتابخوانی می آورند. متاسفانه برای مدیریت کتابخانه از مربی پرورشی هایی استفاده می کنند که خودشان به ندرت کتاب کودک خوانده اند و اصلا احاطه ای به ادبیات کودک ندارند. در حال حاضرکتابخانه های مدارس ناکارآمد است، مسابقات کتابخوانی بیشتر مسابقات دینی است و بچه ها را زده می کند و نیروهای منفعل آموزش و پرورش را به این کار گماشته اند. به نظرم باید اصلا در استخدام آنها تجدید نظر بشود. با توجه به دولت جدید  امیدوارم این خانه تکانی از آموزش و پرورش شروع بشود. البته آن کتابخانه  سه سال است تعطیل شده. مدیرانی که آمدند گزینشی بودند و از انجمن نویسندگان کمک نگرفتند و کلا در کتابخانه را بستند و از بین بردند. الان باز امیدهای به وجود آمده و مدیران علاقه نشان داده اند باز کتابخانه را رونق بدهند.

ما هم امیدواریم.

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )
قبلی  
1  2 
  بعدی
صفحه 1 از 2