31 اردیبهشت 1396

شب امتحان چگونه درس بخوانیم ؟

 
 

شب امتحان بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان استرس دارند که چگونه درس بخوانند تا بتوانند همه دروس را یاد بگیرند. باید بدانید که شب امتحان وقت کافی برای خواندن همه کتاب را ندارید پس بهتر است قسمت های مهم را که فکر می کنید در امتحان می آید دوره کنید.

 توصیه های شب امتحانی

در این زمان اندک که به شروع امتحانات باقی مانده است، انجام توصیه های زیر می تواند برای دانش آموزان و والدین راهگشا باشد:

 در مرحله اول باید یک برنامه ریزی دقیق و منظم برای مطالعه درس ها به طوری که حداقل دوسوم کتاب قبل از شروع امتحان مطالعه شده باشد، انجام داد. این برنامه را در جایی که قابل رؤیت باشد، نصب کنید. یادتان باشد که از این به بعد استفاده از جملات و کلماتی که بار منفی دارند، ممنوع است. فقط از جملات مثبت استفاده کنید، مانند تو می توانی یا تو موفق می شوی.

 قدم بعدی دوری از تنبلی و وقت کشی و خیالپردازی است. باید برای تمام اوقات روز دقیقاً طبق برنامه عمل کنید، مطالعه زیاد درباره موضوعات درسی به اضافه استفاده از روش های کاهش اضطراب و آرام سازی بسیار مهم هستند. اگر دانشآموزی درسخوان هستید ولی با حضور در جلسه امتحان مضطرب می شوید و نمره خوبی به دست نمی آورید، باید شرایط جلسه امتحان را در خانه ایجاد کنید تا با استفاده از روش حساسیت زدایی منظم در ذهن خود، شرایط را همانند سازی کنید و قدم به قدم از اضطراب دور شوید.

 حتماً در بازسازی صحنه امتحان به زمان توجه داشته باشید و نگذارید فشار زمان نیز به اضطراب شما اضافه کند، یعنی حتماً در زمان مربوطه به سؤالات جواب دهید و به محض پایان زمان توقف کنید تا کم کم به سرعت مناسب دست یابید.

رعایت آرامش در محیط خانواده در زمان امتحانات امری ضروری است

 

آرامش: کلید موفقیت در آزمون ها

رعایت آرامش در محیط خانواده در زمان امتحانات امری ضروری است. پرهیز از عواملی که باعث حواس پرتی می شوند، ایجاد فضای مناسب مطالعه که حداقل تحریکات محیطی را داشته باشد، درگیرنکردن والدین و فضای روانی سالم و همچنین خودداری از برگزاری یا شرکت در میهمانی می تواند یک محیط مناسب را فراهم کند.

 برقراری و حفظ آرامش درونی و همچنین محیط خانه، کلید موفقیت در امتحانات دانش آموزان و دانشجویان است، در روزهای امتحان دانش آموزی که دو سوم درس را با برنامهریزی دقیق و تلاش زیاد مطالعه کرده، یک سوم باقیمانده را با آرامش مطالعه می کند و خود را برای امتحان فردا آماده می کند، در روز امتحان نیز، صبح زود بیدار می شود و زود از منزل خارج می شود، نگرانی دیر رسیدن به جلسه امتحان را هم نخواهد داشت.

 صبحانه سبک و مقوی بخورید، در مدرسه یا مسیر رفتن به مدرسه، با افرادی که نگران و مضطرب هستند، معاشرت نکنید چون روی شما تأثیر منفی دارد، در جلسه امتحان سعی کنید در جایی که تمرکز بیشتری دارید بنشینید، مانند کنار دیوار یا ردیف جلو و اصلاً نگران نباشید چون نگرانی کمکی به شما نمی کند، با رعایت موارد یاد شده بدون شک در امتحانات موفق خواهید شد.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

21 اردیبهشت 1396

در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) منتظران آن حضرت چه وظایفى بر عهده دارند؟

 

در تفكر شیعى انتظار موعود به عنوان یك اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است.

 از بررسى اخبار و روایات معصومین(علیهم السلام)وظایفى چند در عصر غیبت براى منتظران استفاده مى شود:

 1 ـ شناخت حجت خدا و امام زمان (علیه السلام): مهم ترین وظیفه ى یك فرد منتظر تلاش براى كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) است; چرا كه انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمى تواند وظیفه ى خود را در رابطه ى با او تشخیص دهد. در روایت آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». «هر كس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».

 2 ـ تهذیب نفس و كسب فضایل اخلاقى (خود سازى فردى): منتظر واقعى همیشه در صدد كسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است.

 3 ـ تلاش براى اصلاح جامعه (خود سازى اجتماعى): تلاش براى برطرف كردن مفاسد اجتماعى از طریق امر به معروف و نهى از منكر و اهتمام براى تربیت نسل مهذّب و كارا و خلاصه آماده سازى زمینه براى ظهور امام زمان (علیه السلام)یكى از وظایف منتظر واقعى است، چون تا زمینه ى ظهور فراهم نگردد امكان ظهور امام زمان (علیه السلام)میسر نخواهد شد.

4 ـ كسب آمادگى هاى فكرى و فرهنگى و نظامى براى یارى امام زمان (علیه السلام): چرا كه آن حضرت پس از قیام به یارانى نیاز دارند كه حداقل در یكى از عرصه ها بتواند مفید واقع گردد.

5ـ توبه از گناهان

 6 ـ اطاعت و پیروى از نایبان امام زمان (علیه السلام): همان طور كه مى دانیم در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) مردم موظفند در تمام كارها و حوادث، به توصیه ى ائمه ى اطهار(علیهم السلام)بویژه امام زمان (علیه السلام) به فقهاى جامع الشرایط ـ كه نواب عام آن حضرت هستند ـ مراجعه كنند و به احكامى كه آن ها طبق موازین شرعى صادر مى كنند، عمل نمایند.

 7 ـ دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) و تعجیل فرج ایشان: منتظر واقعى در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خداى مهربان سلامتى و ظهور امام زمان (علیه السلام)را درخواست مى نماید.

 8 ـ صدقه دادن براى سلامتى امام زمان (علیه السلام)

 9 ـ انجام اعمال عبادى مانند خواندن نماز و قرآن، زیارت نمودن به نیابت از امام زمان (علیه السلام)

 10 ـ توجه به اماكنى كه مورد عنایت امام زمان (علیه السلام) است نظیر مشاهد مشرفه، مسجد سهله، مسجد جمكران و ...

 11 ـ توسل به امام زمان (علیه السلام) و زیارت آن حضرت با زیارت ها و دعاهایى كه در كتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آمده و از آن جمله موارد ذیل است:

 الف) دعاى عهد كه هر روز صبح بعد از نماز خوانده مى شود: اللهم رب النور العظیم و رب الكرسى الرفیع ... ،

 ب) دعاى اللهم عرفنى نفسك فانك لم ان لم تعرفنى نفسك ... این دعا در عصر روز جمعه خوانده مى شود،

 ج) دعاى كه براى برآورده شدن حاجات ذكر شده است و با این عبارت شروع مى شود: الهى عظم البلاء و برح الخفاء ...،

 د) دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام): اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن ...،

 هـ) دعاى حضرت مهدى (علیه السلام) كه با این عبارت آغاز مى شود: اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المصیبته ...، و) زیارت آل یاسین. جهت توضیح بیشتر به كتابهاى (وظیفة الانام) و (شیوه هاى یارى قائم آل محمد علیه السلام) مراجعه شود

 

 

 

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

12 اردیبهشت 1396

زندگينامه استاد شهيد مرتضي مطهري

 
 

زندگینامه: مرتضی مطهری (۱۲۹۸-۱۳۵۸)

مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می‌‌‌گشاید.

وی پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می‌پردازد. در سن 12‌سالگی به حوزه علمیه مشهد {استان خراسان رضوی}عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می‌ورزد.

در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می‌شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید‌محمد‌ حجت، سید‌صدرالدین صدر و سید‌محمد‌تقی خوانساری به عهد گرفته‌اند.

در دوره اقامت 15 ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(در فقه و اصول) و حضرت امام‌خمینی (به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید‌محمد‌حسین طباطبائی (در فلسفه‌: الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می‌گیرد. وی قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز گاهی به بروجرد می‌رفته و از محضر ایشان استفاده می‌کرده است و مدتی نیز از محضر مرحوم آیت‌الله حاج میرزا‌علی‌آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره‌های معنوی فراوان برده است.

از اساتید دیگر استاد مطهری می‌توان از مرحوم آیت‌الله سید‌محمد حجت (در اصول) و مرحوم آیت‌الله سید‌محمد محقق‌داماد (در فقه) نام برد. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان‌اسلام در ارتباط بوده است. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می‌رود به تهران مهاجرت می‌کند و در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می‌پردازد.

در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می‌گردد. در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند. در سالهای 1337 و 1338 که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل می‌شود. استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سالهای 1340 تا 1350 سخنران منحصر ‌به ‌فرد این انجمن می‌باشد که بحث‌های مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

آیت‌الله مطهری در ساعت یک بعد از نیمه شب روز چهارشنبه 15 خرداد 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می‌شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می‌گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می‌شود.

پس از تشکیل هیئتهای موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام‌خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیتهای روحانی عهده‌دار رهبری این هیئت‌ها می‌گردد. در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاهها، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و غیره ادامه می‌دهد.

به طور کلی مطهری که به یک نهضت اسلامی معتقد بود، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاش‌های ایدئولوژیک بسیاری انجام داد از جمله اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد کرد. در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و علامه طباطبایی و آِیت‌الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد.

از سال 1349 تا 1351 برنامه‌های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار‌‌گرفت. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر شد و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب‌اسلامی ادامه داشت.

مطهری در سال 1355 به دنبال درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شود. همچنین در این سالها وی با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان می گذارد. در سال 1355 به نجف اشرف سفر و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه‌های علمیه با ایشان مشورت کرد.

پس از شهادت آیت‌الله سید‌مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار‌می‌گیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا می نماید. در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار کرد و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می‌کند و در همین سفر امام‌خمینی ایشان را مسؤول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می‌نماید.

هنگام بازگشت امام‌خمینی به ایران مسؤولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می‌گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

مرتضی‌مطهری، سه‌شنبه 11 اردیبهشت سال 1358 به وسیله گروهک فرقان به شهادت رسید و امام و امت اسلام را در حالی که امیدها به آن بزرگ‌مرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو‌برد.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

9 اردیبهشت 1396

نمايشگاه بين المللي کتاب

 

سی امین نمایشگاه کتاب تهران 96 از تاریخ 13 اردیبهشت تا 23 اردیبهشت 1396 در محل نمایشگاه های بین المللی تهران واقع در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

30امین نمایشگاه کتاب تهران 96 با شعار " یک کتاب بیشتر بخوانیم " امسال برگزار خواهد شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. این نمایشگاه با حضور ناشران ایرانی و خارجی برگزار می گردد.

استتقبال مردم از نمایشگاه کتاب تهران هر سال بیشتر شده و تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی کتاب و کتاب خوانی دارد.

امیدواریم در سال 1396 نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال قابل توجهی برگزار گردد.

 

پرفروشترين کتابهاي نمايشگاه کتاب سال 1395

«چله‌تاک» اثر علیرضا بدیع، «مهر، آبان» اثر امید صباغ نو ، «چمدان معطل» اثر مهدی فرجی،«جنگل گریان» اثر مهسا چراغانی ، «طوفان واژه‌ها» اثر سید حمیدرضا برقعی، «ایران بین دو انقلاب» اثر آبراهامیان ،« تاریخ ایران مدرن» ، «هویت ایرانی» اثر احمد اشرف، «ما ایرانیان» اثر فراست‌خواه ، رمان «آدام بیل» اثر جرج الیوت و ترجمه رضایی، «دختران آفتاب»، «مبادی سواد بصری» ترجمه معصومه سپهری، «ترکیب‌بندی در عکاسی» اثر ترجمه پیروز، «اسطوره و رمز» اثر ترجمه جلال سفاری، «ارتباط شناسی» ترجمه مهدی محسنیان، جلد دوم و سوم کتاب «طریق عمل تزکیه و مبانی نظری تزکیه» به همراه «آسمان حسنی و بقیه‌الله»، «قاف» اثر یاسین حجازی، «راز آن صدا»، «برج قحطی» هادی حکیمیان ، «آواز بلند» اثر علی‌اصغر عزتی‌پاک، «زندگی کوچک» اثر سید حسن حسینی ارسنجانی، «زندگی کنیم» محمد علی بهمنی، «از آخر مجلس» میلاد عرفان‌پور، «رودخانه» محمد مهدی سیار، «گاهی حواست نیست» علی داوودی و «دست خون» محمد علی مودب، «قرار» اثر سعید پورطهماسبی، «چقدر پنجره» و «سکته ملیح»

پرفروش ترین کتاب در طرح تابستانه ۹۵

«شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه احمد شاملو ،«پنیر داداش ماسته، حرف می می نی راسته» از ناصر کشاورز، «بابا لنگ دراز» ترجمه محسن سلیمانی، «قصه های خوب برای بچه های خوب» اثر مهدی آذریزدی و... به عنوان پرفروش ترین کتابهاي کودک و نوجوان معرفی شدند. 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

19 اردیبهشت 1395

پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرادبی جهان/ «من ملاله هستم» در جایگاه دهم

پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرادبی جهان/ «من ملاله هستم» در جایگاه دهم

شناسهٔ خبر: 2894080 -
نیویورک تایمز در هفته گذشته از ۱۰ کتاب غیرادبی به عنوان پر فروش‌ترین آثار نام برد که در میان این آثار زندگینامه «ملاله» دختر افغانستانی ترور شده به دست طالبان نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، کتاب «غارت و فریب» نخستین اثری است که در این فهرست به عنوان پرفروش‌ از آن یاد شده است. این اثر مجموعه مصاحبه‌هایی است که در یک برنامه زنده رادیویی درباره مهاجرت‌های غیرقانونی و بدهی‌های مالیاتی دولت‌مردان صورت گرفته است. این مجموعه مصاحبه‌ها گفتگوهایی بی پرده را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

در جایگاه دوم این فهرست کتاب «فضای خالی میان جهان و من» به قلم تا نی‌شی قرار دارد. این کتاب نیز روایتی مستند از زندگی یک روزنامه‌نگار در حاشیه اقیانوس اطلس است. او با مراقبه و مدیتشن با دنیای اطراف ش ارتباط می گیرد و تجربه‌ها و مکاشفاتش را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

 کتاب «پسران در قایق» به قلم دانیل جیمز براون در جایگاه سوم فهرست پرفروش‌های غیرادبی قرار دارد. این کتاب روایتی از هشت قایقران حرفه‌ای است که برای کسب مدال المپیک سال ۱۹۳۶ برلین سخت تلاش می کنند تا نام‌هایشان را در تاریخ ورزش جهان ماندگار کنند.

در جایگاه چهارم پر فروش‌ترین‌ها کتابی از اریک لارسون جای دارد. «شیطان در شهر سفید» روایتی از ملاقات یک معمار معروف با یک قاتل زنجیره‌ای در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال ۱۸۹۳ است. این کتاب روایتی مستند و بسیار جذاب دارد و نظر بسیاری از منتقدان ادبی را به خود جلب کرده است.

کتاب «عجیب‌و غریب‌ترین‌ها در اینترنت» به قلم فلیسیا دی نیز یکی از پر فروش‌های هفته گذشته از نگاه نیویورک تایمز بوده است. فلیسیا دی در این کتاب روند ستاره‌شدن و شهره شدن افراد از طریق وبسایت‌ها و شکبه‌های اجتماعی و فرآیند آن را بررسی می کند.

و اما در جایگاه ششم این فهرست، کتاب «رمانس مدرن» به نوشته اریک کلینگ برگ و عزیز انصاری اثری متفاوت در حوزه جامعه شناسی است که با همکاری نشر پنگوئن منشر شده است.

کتاب «مرده ضعیف» نوشته اریک لارسون نیز یکی دیگر از پرفروش‌هاست. این نویسنده این هفته دو اثر پرفروش داشت و به عنوان یکی از خوش شانس‌ترین نویسنده‌های آثار غیرادبی در جامعه کتاب‌خوان مطرح شد.

کتاب مرده ضعیف وی که با همکاری نشر کرون منتشر شده داستان یک کشتی مسافر بری با نام لوسیتانیا است که در سال ۱۹۱۵ غرق شد و سرنشینان را سرنوشت نامعلومی پیدا کردند. در این کتاب لارسون تلاش کرده تا با جمع آوری اسنادی واقعیت ماجرا را به تصویر بکشد.

و اما در جایگاه هشتم «برادران رایت» نوشته دیوید مک کالو قرار دارد. مک کالو این اثر را با همکاری نشر سایمون و شوستر منتشر کرده است. او در این رمان داستان خالق یک دوچرخه را درست در زمانی که برادران رایت در حال و هوای پرواز در اسمان‌ها بودند با مخاطب به اشتراک گذاشته است.

کتاب «جادوانگی» نوشته اتول گاونده از جمله پرفروش های غیرادبی در هفته گذشته است. این نویسنده با همکاری نشر متروپولییتن وابسته به موزه متروپولیتین زندگی یک پزشک صاحب نام اهل نیویورک را به رشته تحریر در آورده است.

و اما در جایگاه دهم فهرست پرفروش ها کتاب «من ملاله هستم» به قلم کریسیتا لمب قرار گرفته است. این کتاب روایت زندگی ملاله یوسف‌زی دختر افغانستانی است که در راه مبارزه برای ادامه تحصیل به دست طالبان ترور شد.

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

30 اردیبهشت 1394

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

30 اردیبهشت 1394

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

30 اردیبهشت 1394

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

7 اردیبهشت 1394

کتابشناسي قيصر امين پور

کتابشناسی قیصر امین‌پور


این شاعر در زمان حیاتش مجموعه شعرهای زیادی را منتشر كرد كه از میان آن‌ها می‌توان به «آینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتاب‌گردانند»، «دستور زبان عشق»، «تنفس صبح» و «در كوچه‌ی آفتاب» اشاره كرد.

قیصر امین‌پور

قیصر امین پور، یک شاعر تمام قامت است؛ استاد شفیعی کدکنی، ادیب و ادب‌شناس بزرگ روزگار ما، وقتی که پایان‌نامه دکترای قیصر را با عنوان «سنّت و نوآوری در شعر معاصر» تأیید می‌کند و دل در گروی صفا و سخن قیصر می‌بندد، می‌گوید: «قیصر! تو به شعر رسیده‌ای؛ همان جا بمان و تکان نخور...»؛ این هشدار، از زبان آن استاد، راه را برای معرفی اعتبار و مقام شاعری قیصر هموار می‌کند. آن‌گونه که ورود به واکاوی لفظی و معنوی شعر قیصر، خود هموار کننده، هر راهی و بلکه گزیده‌ترینِ راه‌ها، برای جریان شناسی شعر معاصر، به ویژه شعر انقلاب اسلامی است؛ یعنی هم قیصر به شعر رسیده و هم شعر عصر ما، با قیصر رسیده‌تر شده است.

زبان قیصر، زبان زنده روزگار خویش است. با پشتوانه فرهنگی و آگاهی و تسلط بر دانش‌های هنری و نیز بطون گوناگون ادب فارسی و همچنان تعهّدی که نسبت به انسان زمان خویش و دغدغه‌های او دارد، شاعر را وامی‌دارد تا هم‌پای جریان‌های ادبی روزگار خویش، برای زیباسرایی باورها و تجربیاتش، به شکلی زیبا و هنری، گام بردارد. قیصر هم‌زمان با انسان زمان خویش حرکت می‌کند. شاعری زنده با شعری زنده. او نخواست در حاشیه‌ای بنشیند و فقط نظاره‌گر ناپسندها و هم‌قافله‌‌ی پسندها باشد؛ او در وسط معرکه است؛ با مردم است، با پسندهاشان، می‌پسندد و با ناپسندهاشان، در هم می‌ریزد. همه جا با مردم است، با مردم، و برای مردم. این را در خط حرکت آثارش می‌توان به دقت دید و سنجید

این شاعر در زمان حیاتش مجموعه شعرهای زیادی را منتشر كرد كه از میان آن‌ها می‌توان به «آینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتاب‌گردانند»، «دستور زبان عشق»، «تنفس صبح» و «در كوچه‌ی آفتاب» اشاره كرد.

«آینه‌های ناگهان»
«آینه‌های ناگهان»

مشخصات کتاب

تعداد صفحه: 168

نشر: افق (21 مهر، 1389)

چاپ هفدهم سال 89

 

«گل‌ها همه آفتاب‌گردانند»
«گل‌ها همه آفتاب‌گردانند»

انتشارات مروارید 

گلها همه آفتابگردانند؛ سروده‌های قیصر در طی سالهای 69 تا 79 و شامل 91 قطعه شعر در قالبهای غزل، رباعی، دوبیتی و قطعات نیمایی است. استقبال از این دفتر شعر به حدی بود که در طی کمتر از 5 ماه به چاپ سوم رسید.

سادگی و روانی زبان، مضمون یابی، نکته پردازی، زبان امروزی و مردمی بودن از جمله مهمترین مختصات شعر قیصر امین‌پور هستند که او را از سایر شاعران بعد از انقلاب متمایز کرده است.

او سعی کرده است با استفاده از لغات معمول و اصطلاحات رایج، به بیان احساسات و اندیشه خود بپردازد و از میان این کلمات ساده نگاهی تازه به اتفاقات دنیای پیرامونش بیاندازد.

روانی سخن قیصر مخاطب را با خود تا انتهای شعر می‌کشاند و غالبا اشعار با پایانی تاثیرگذار تمام می‌شوند.

«دستور زبان عشق»
«دستور زبان عشق»

انتشارات مرواید

اوج شاعری امین‌پور در «دستور زبان عشق» در چند غزل و رباعی تجلی كرده است. اگر چه تسلط طبیعی او بر شعر كلاسیك، خود را در چند شعر نیمایی هم بروز داده است. به عنوان نمونه در «فراخوان» گفته است: 

مرا/ به جشن تولد/ فراخوانده بودند/ چرا/ سر از مجلس ختم/ درآورده‌ام؟ 

«تنفس صبح»
«تنفس صبح»

گزیده دو دفتر شعر «تنفس صبح» و «در کوچه آفتاب»

انتشارات: سروش (انتشارات صدا و سیما) - تهران

130 صفحه

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )

30 اردیبهشت 1393

نسخه اي براي شب امتحان

نسخه ای برای شب امتحان

روشهای جلوگیری و مقابله با اضطراب امتحان

اضطراب امتحان

 تحصیلات، بخش مهمی از زندگی نوجوان را تشکیل می دهد. سال های بحرانی که در مدارس راهنمائی و دبیرستانها طی می شود، سالهای گذر از دوران کودکی به بزرگسالی هستند. داشتن عملکرد خوب در مدرسه می تواند نوید بخش موفقیت در زندگی آینده باشد. اما اگر نوجوان دچار مشکلاتی شود، ممکن است در آینده درهای زیادی به روی او بسته شود. یکی از این مشکلات تحصیلی اضطراب امتحان است. در ادامه این یادداشت توضیحاتی در مورد این مشکل رایج نوجوانی، ارائه می شود:

اضطراب امتحان یا پاسخ عصبی؟

اکثر دانش آموزان در اثر مواجه شدن با امتحان دچار پاسخ عصبی – هیجانی و یا اضطراب امتحان می شوند. تصورات و باورهای منفی که در مورد این واکنش هیجانی وجود دارد، این است که باعث می شود نوجوان کارکرد ضعیفی در امتحان ارائه داده و کنترل خود را از دست دهد. اما این اضطراب، به واقع می تواند باعث ایجاد واکنش های مثبت در نوجوان شود. زیرا این احساس کوتاه مدت بوده و تنها در طی امتحان رخ می دهد و می تواند باعث شود دانش آموز عملکرد خوبی در امتحان داشته باشد و در اثر این اضطراب تمام توانایی و استعداد خود را در فرآیند امتحان نشان دهد.

اضطراب همیشه مخرب و آسیب زا نیست بلکه گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد واکنش های مثبت در نوجوان شود

بنابراین اولیا و مربیان نوجوانان دانش آموز باید به این نکته توجه داشته باشند که این واکنش (اضطراب) در میان همه دانش آموزان با شدت و حِدّت متفاوت وجود دارد اما مهم آن است که آنها را به تدریج برای مواجه شدن با آن (امتحان) آماده کنند. در ادامه نکاتی کلی ارائه می گردد که رعایت آن می تواند در کاهش دادن احساس اضطراب امتحان موثر باشد:

- دانش آموزان (به خصوص نوجوانان) را ناگهان با موقعیت امتحان مواجه نکنید بلکه بهتر است پیشاپیش در مورد گرفتن امتحان، صحبت کرده و حتی توضیحات مختصری در مورد نحوه و شکل امتحان به آنان ارائه دهید.

- به معلمان و حتی والدین نوجوانان توصیه می شود که توضیحاتی در مورد اضطراب امتحان و راههای رویارویی با آن، به دانش آموزان ارائه دهند، این اقدام باعث می شود نوجوان احساس نکند که در تجربه این موقعیت تنهاست و دیگر افراد با چنین مشکلی مواجه نمی شوند.

- به معلمان توصیه می شود موقعیتهایی را فراهم آورند تا نوجوانان گروهبندی شده و برای امتحان درس بخوانند، قرار گرفتن در موقعیت گروهی به آنان فرصت می دهد تا در مورد احساسات و هیجانات خود صحبت کرده و تخلیه هیجانی شوند. والدین باید نوجوان خود را تشویق کنند که در شب قبل از امتحان به اندازه کافی بخوابند. خواب کافی تاثیرات مثبتی بر عملکرد آنها در جلسه امتحان دارد.

تغذیه

- به تغذیه دانش آموزان قبل از امتحان توجه ویژه ای داشته باشید. غذاهای چرب، خیلی شیرین، کافئین دار و... مناسب عملکرد مغز نیست. بنابراین قبل از شروع امتحان دانش آموزان باید از وعده های غذایی سبک و مقوی بهره ببرند.

توصیه به دانش آموزان نوجوان

برای موفقیت در امتحان مرور دروس گذشته، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا به این نکات توجه کنید:

- در هفته های پیش از شروع امتحان، برنامه ای منظم برای مرور دروس مختلف خود، تنظیم کنید. این برنامه ریزی به شما کمک می کند بدون استرس و هیجان شدید، تمام موضوعات درسی خود را پوشش داده و به تسلط کامل دست یابید.

- در دقایق پیش از امتحان، از مرور شتابزده مطالب خودداری کنید. بنابراین در ساعات پیش از امتحان به اندازه کافی بخوابید، آرامش خود را حفظ کنید و بیهوده به خود و اطرافیانتان اضطراب وارد نکنید.

- در مورد مشکلات درسی که دارید با معلم و دانش آموزان زرنگ کلاس صحبت کنید و آنها را رفع کنید.

در ساعات پیش از امتحان به اندازه کافی بخوابید، آرامش خود را حفظ کنید و بیهوده به خود و اطرافیانتان اضطراب وارد نکنید

- بین دوره های مرور خود (در روزهای پیش از امتحان) وقفه ایجاد کنید (بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنید) این وقفه مانند تلنگری به مغز است که باعث می شود مطالب بهتر در مغز شما طبقه بندی شود.

حرکات کششی، تنفس هوای تازه، تمرینات آرامش ورزی (ریلکسیشن) به یادگیری بهتر شما کمک می کند.

نکاتی که در طول امتحان باید مورد توجه قرار گیرد

- حداقل نیم ساعت قبل از شروع امتحان، خود را به جلسه امتحان برسانید. در ضمن از مرور مطالب چند دقیقه قبل از امتحان خودداری کنید چرا که سطح اضطراب شما را بالا می برد.

- قبل از شروع امتحان نفس عمیقی بکشید. اگر اضطرابتان روبه افزایش بود این کار را ادامه دهید تا سطح اضطرابتان کاهش یابد. هوا را از بینی گرفته (دم) و از دهان خارج کنید (بازدم).

- اول سؤالات برگه امتحان را مرور سطحی بکنید و بعد به ترتیت آمادگی تان، به آنها پاسخ دهید.

- برای پاسخ دادن به هر سؤالی، تمام تلاش خود را بکنید و بی دقت از روی سؤالات عبور نکنید.

- زیر لغات کلیدی هر سؤال خط بکشید. اگر منظور سؤال را متوجه نشدید آن را مجدداً بخوانید و یا از معلم خود راهنمایی بگیرید.

جلسه امتحان

- بعد از اینکه سئوالات را پاسخ دادید، تمام پاسخهایتان را مرور کنید. این مرحله بسیار مهم است چرا که باعث می شود سئوالات پاسخ داده نشده که از دید شما پنهان مانده، مرور شود و یا اگر پاسخ اشتباهی به سئوالات داده اید، آنها را اصلاح کنید.


بعد از امتحان

برخی از دانش آموزان سعی می کنند بعد از امتحان، آنچه را که رخ داده فراموش کنند و اصلاً توجهی به پاسخهایی که داده اند ندارند و یا نمی خواهند مجدداً با اضطراب گذشته خود مواجه شوند. این نحوه عملکرد اصلاً درست نیست. زیرا این دانش آموزان مجدداً ناچارند با موقعیت امتحان مواجه شوند بنابراین مرور و یا یادگیری مهارتهای سازگاری در جلسه امتحان بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر مرور پاسخهای امتحانی به دانش آموز کمک می کند تا به نحوه ی عملکرد خود در امتحان پی ببرد. گاهی اوقات در فرآیند تصحیح برگه های امتحانی، معلمان دچار اشتباه می شوند، لذا آگاهی دانش آموز از عملکرد شان در امتحان باعث می شود که حقی از او ضایع نشده و اشتباهات احتمالی در فرآیند تصحیح را رفع نماید.

 

مولف:
0  نظر
رتبه خبر: 
(0 نظر )
قبلی  
1  2 
  بعدی
صفحه 1 از 2