قیصر امین پور، یک شاعر تمام قامت است؛ استاد شفیعی کدکنی، ادیب و ادبشناس بزرگ روزگار ما، وقتی که پایاننامه دکترای قیصر را با عنوان «سنّت و نوآوری در شعر معاصر» تأیید میکند و دل در گروی صفا و سخن قیصر میبندد، میگوید: «قیصر! تو به شعر رسیدهای؛ همان جا بمان و تکان نخور...»؛ این هشدار، از زبان آن استاد، راه را برای معرفی اعتبار و مقام شاعری قیصر هموار میکند. آنگونه که ورود به واکاوی لفظی و معنوی شعر قیصر، خود هموار کننده، هر راهی و بلکه گزیدهترینِ راهها، برای جریان شناسی شعر معاصر، به ویژه شعر انقلاب اسلامی است؛ یعنی هم قیصر به شعر رسیده و هم شعر عصر ما، با قیصر رسیدهتر شده است.
زبان قیصر، زبان زنده روزگار خویش است. با پشتوانه فرهنگی و آگاهی و تسلط بر دانشهای هنری و نیز بطون گوناگون ادب فارسی و همچنان تعهّدی که نسبت به انسان زمان خویش و دغدغههای او دارد، شاعر را وامیدارد تا همپای جریانهای ادبی روزگار خویش، برای زیباسرایی باورها و تجربیاتش، به شکلی زیبا و هنری، گام بردارد. قیصر همزمان با انسان زمان خویش حرکت میکند. شاعری زنده با شعری زنده. او نخواست در حاشیهای بنشیند و فقط نظارهگر ناپسندها و همقافلهی پسندها باشد؛ او در وسط معرکه است؛ با مردم است، با پسندهاشان، میپسندد و با ناپسندهاشان، در هم میریزد. همه جا با مردم است، با مردم، و برای مردم. این را در خط حرکت آثارش میتوان به دقت دید و سنجید
این شاعر در زمان حیاتش مجموعه شعرهای زیادی را منتشر كرد كه از میان آنها میتوان به «آینههای ناگهان»، «گلها همه آفتابگردانند»، «دستور زبان عشق»، «تنفس صبح» و «در كوچهی آفتاب» اشاره كرد.
مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 168
نشر: افق (21 مهر، 1389)
چاپ هفدهم سال 89
انتشارات مروارید
گلها همه آفتابگردانند؛ سرودههای قیصر در طی سالهای 69 تا 79 و شامل 91 قطعه شعر در قالبهای غزل، رباعی، دوبیتی و قطعات نیمایی است. استقبال از این دفتر شعر به حدی بود که در طی کمتر از 5 ماه به چاپ سوم رسید.
سادگی و روانی زبان، مضمون یابی، نکته پردازی، زبان امروزی و مردمی بودن از جمله مهمترین مختصات شعر قیصر امینپور هستند که او را از سایر شاعران بعد از انقلاب متمایز کرده است.
او سعی کرده است با استفاده از لغات معمول و اصطلاحات رایج، به بیان احساسات و اندیشه خود بپردازد و از میان این کلمات ساده نگاهی تازه به اتفاقات دنیای پیرامونش بیاندازد.
روانی سخن قیصر مخاطب را با خود تا انتهای شعر میکشاند و غالبا اشعار با پایانی تاثیرگذار تمام میشوند.
انتشارات مرواید
اوج شاعری امینپور در «دستور زبان عشق» در چند غزل و رباعی تجلی كرده است. اگر چه تسلط طبیعی او بر شعر كلاسیك، خود را در چند شعر نیمایی هم بروز داده است. به عنوان نمونه در «فراخوان» گفته است:
مرا/ به جشن تولد/ فراخوانده بودند/ چرا/ سر از مجلس ختم/ درآوردهام؟
گزیده دو دفتر شعر «تنفس صبح» و «در کوچه آفتاب»
انتشارات: سروش (انتشارات صدا و سیما) - تهران
130 صفحه